Childhoods, gender and sexuality: a bibliographic overview of research with children in school context
DOI:
https://doi.org/10.9771/peri.v2i13.29221Abstract
O presente artigo analisa os pontos de vista de crianças brasileiras sobre questões de gênero e sexualidade retratados em publicações científicas que tiveram por base pesquisa de campo, em que as crianças foram as fontes principais do estudo. Foram selecionados periódicos científicos no campo interdisciplinar voltados para discussões de gênero, sexualidade e feminismo, bem como anais eletrônicos de três edições do evento internacional “Fazendo Gênero”. Os artigos analisados demonstram que nas escolas as brincadeiras e brinquedos infantis são fortemente atravessadas por estereótipos de gênero e sexualidade e que estes estereótipos atravessam a constituição das identidades das crianças. Isso implica na necessidade de abordagem pedagógica da temática tanto para promover a ampliação dos repertórios das infantis acerca das dimensões éticos, afetivas e sociais das questões de gênero e sexualidade; quanto para a legitimação da diversidade de gênero e sexual na infância.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista Periódicus

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Noncommercial License that allows the work to be shared with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal, but prohibits commercial use.
Authors are authorized to enter into separate additional contracts for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal website) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes and increase the impact and citation of the published work (see The Effect of Open Access).