"Mirror, mirror of mine… is there anyone more beautiful than me?”: Body, trajectories and resistance among elderly travestis in southern Brazil
DOI:
https://doi.org/10.9771/peri.v2i13.30698Abstract
Este artigo trata da expressão “belíssima” que foi recorrente em entrevistas em profundidade com cinco travestis gaúchas do Sul do Brasil, a maioria branca, com idades de 65 a 80 anos e diversos perfis. A expressão revelou-se polissêmica e central no entendimento das narrativas de si das sujeitas, tanto falando sobre corpos, aspectos físicos, performatividades de gênero até a questão da memória coletiva do grupo. Aqui explora-se um diálogo entre o termo e os conceito de performatividade de gênero de Butler e da prótese de Preciado. Belíssima descreve, entre outros, um padrão de corpo e beleza diferente do modelo cisnormativo de beleza atual e da geração mais jovem de travestis. É uma beleza abertamente feita com artifícios, que reconhece a prótese e o artificial como parte potente de sua construção e procura uma noção de hyper feminilidade, passando pelo risco de tornar um corpo visivelmente abjeto.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Sophia Stella Starosta Bueno de Camargo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Noncommercial License that allows the work to be shared with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal, but prohibits commercial use.
Authors are authorized to enter into separate additional contracts for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal website) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes and increase the impact and citation of the published work (see The Effect of Open Access).