DUAS FUGAS PARA UM FADO
A PARIDADE ESTÉTICA E TEMÁTICA EM CONTOS DE CLARICE LISPECTOR E MARIA TERESA HORTA
Keywords:
Clarice Lispector, Maria Teresa Horta, Feminino, LiteraturaAbstract
Female emancipation is a topic widely explored in literary studies, especially in contemporary texts. Clarice Lispector, a modernist writer, inaugurated in Brazilian literature an intimate format for dealing with her narratives, commonly conducted through the stream of consciousness, in which the perspective is presented by a narrator revealing internal issues, reflected in aspects of memory and language. Maria Teresa Horta, Portuguese writer, also uses similar strands in terms of aesthetic and, especially, in thematics. In the short stories “A fuga” and “Lídia”, by the aforementioned writers, the narrators in both texts follow two women and their marital dilemmas: the first woman daydreams, while bathing, about a possibility of escaping the routine that violates her chaotic existential condition; the second develops a metamorphosis process similar to a delirium. When approaching the stories, we propose a reading without effective militant commitment, even though the perspective outlines combative contours. Names such as Boris Tomachevski (1971), Benedito Nunes (1992), Nobert Elias (1994) and Tzvetan Todorov (2003), among others, give new meaning to our thinking within literary criticism, making it possible to verify that internal conflicts caused by inflammations in marriages act as a point of intercession between the characters.
Downloads
References
CHEVALIER, Jean; GHEERBRANT, Alain. Dicionário de símbolos: mitos, sonhos, costumes, gestos, formas, figuras, cores, número. 34ª ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2020.
ELIAS, Nobert. A sociedade dos indivíduos. Tradução de Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Zahar, 1994.
FREUD, Sigmund. Recordar, repetir e elaborar. In: Observações psicanalíticas sobre um caso de paranoia relatado em autobiografia: (“o caso Schreber”): artigos sobre técnicas e outros textos (1911-1913). Tradução e notas de Paulo César Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.
HORTA, Maria Teresa. Lídia. In: ______. Azul Cobalto. Rio de Janeiro: Oficina Raquel, 2014, p. 9-36.
LISPECTOR, Clarice. A fuga. In: ______. Todos os contos. Benjamin Moser (org.). Rio de Janeiro: Rocco, 2016, 88-92.
______. Água viva. Rio de Janeiro: Rocco, 1998.
NUNES, Benedito. Brigada ligeira e outros escritos. São Paulo: Editora da Universidade Estadual Paulista, 1992.
______. O drama da linguagem: uma leitura de Clarice Lispector. São Paulo: Ática, 1995.
TODOROV, Tzvetan. Introdução à literatura fantástica. São Paulo: Perspectiva, 2003.
TOMACHEVSKI, Boris. Temática. In: TOLEDO, Dionísio de Oliveira (Org.). Teoria da literatura: formalistas russos. Porto Alegre: Globo, 1971.