Benefícios do ballet para pessoas com deficiência visual: estudo baseado na percepção da família

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/rr.v1i01.47250

Keywords:

dança inclusiva, dança adaptada, pessoas com deficiência, família, ensino

Abstract

Our study aimed to characterize what are the benefits of ballet for people with Visual Impairment (DV) in the perception of the family. Five mothers (ages 38 to 46 years) participated in the study. Their daughters were dancers with congenital DV (age 13 to 22 years), practicing classical ballet for three years. Data collection consisted of the application of a semi-structured interview (via whatsapp) with issues related to the benefits of ballet for young people with DV. Our results indicated benefits related to well-being, personal achievement, self-esteem and happiness; posture improvement, balance and independence improvement. We conclude that in the perception of the mothers of the dancers with DV the benefits are related to the development in the psychological and physical-motor aspects.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGUIAR, F. Análise postural na prática do ballet clássico infantil. 2011. 39 f. Monografia (Especialização) - Curso de Fisioterapia Traumato Ortopédica e Esportes, Universidade do Extremo Sul Catarinense - UNESC, Criciúma, 2011.

ALBARRAN, P. A. O; SILVA, D. N. H; CRUZ, E. A. P. S. A dança e as pessoas com deficiência visual: uma análise de vinte anos de produção acadêmica brasileira. Revista de Ciências Humanas, v. 52, e49282. 2018

BRAGA, D. M.; GALÃO, A. P.; LABRONICI, R.H.D.D.; CUNHA, M.C.B.; OLIVEIRA, A.D.S.B. Benefícios da dança esporte para pessoas com deficiência física. Revista Neurociências, v. 10, n. 3, p. 153-157, 2002.

CÔTÉ, J.; SALMELA, J. H.; BARIA, A.; RUSSELL, S. J. Organizing and interpreting unstructured qualitative data. The Sport Psychologist, v. 7, n. 2, p. 127-137, 1993.

CRUZ, A. R.; RODRIGUES, D. F.; MELLO, M. T.; SIMIM, M. A. M.; ROSA, J. P. P.; WINCKLER, C.; SILVA, A.M. Percepção de qualidade de sono e de vida em atletas paralímpicos: comparação entre atletas com deficiência física e visual. Revista da Educação Física (UEM), v. 28, p. e2835, 2017.

CUNHA, I. A.; REIS, M. S.; XAVIER, H. A.; NEGREIROS, R. L. A dança como melhoria da consciência corporal de crianças com deficiência visual. Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro, v. 2178, p. 6925. 2018

FIGUEIREDO, V. M. C.; TAVARES, M. C. C.; VENÂNCIO, S. Uma reflexão sobre a pessoa portadora de deficiência visual e a dança. Motrivivência, n. 12, p. 213-220, 1999.

FALSARELLA, A. P.; AMORIM, D. B. A importância da dança no desenvolvimento psicomotor de crianças e adolescentes. Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde, v. 6, p. 306-317, 2008.

FONSECA, V. Desenvolvimento psicomotor e aprendizagem. Artmed Editora, 2009.

FREITAS, P. S.; CIDADE, R. E. A. Noções sobre educação física e esporte para pessoas portadoras de deficiência: uma abordagem para professores de 1º e 2º grau. Uberlândia: Gráfico Breda, 1997. 86p.

GOLIN, A. F. Dança e movimento: um significado para a pessoa portadora de deficiência visual. Benjamin Constant, n. 21, 2002.

JAARSMA, E. A.; DEKKER, R.; KOOPMANS, S. A.; DIJKSTRA, P. U.; GEERTZEN, J. H. Barriers to and facilitators of sports participation in people with visual impairments. Adapted Physical Activity Quarterly, v. 31, n. 3, p. 240-264. 2014.

LOPES, R. P. V.; MARQUEZAN, R. O envolvimento da família no processo de integração/inclusão do aluno com necessidades especiais. Revista Educação Especial, p. 43-49, 2000.

MALANGA, E. B. Comunicação e balé. São Paulo: Ed Edima, 1985

MARBÁ, R. F.; SILVA, G. S.; GUIMARÃES, T. B. Dança na promoção da saúde e melhoria da qualidade de vida. Revista Científica do ITPAC, Araguaína, v. 9, n. 1, 2016.

MEEREIS, E. C. W.; LEMOS, L. F. C.; PRANKE, G. I.; ALVES, R. F.; TEIXEIRA, C. S.; MOTA, C. B. Deficiência visual: uma revisão focada no equilíbrio postural, desenvolvimento psicomotor e intervenções. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, v. 19, n. 1, p. 108-113, 2011.

PEREZ, S. S. ; SELLE, J. K. ; ROSSO, J. T. ; SPERB, P. M ; PEREIRA, J. L. C. Inserção do deficiente visual na dança. In: VII Congresso Brasileiro Multidisciplinar de Educação Especial, 2013, Londrina. VII Congresso Brasileiro Multidisciplinar de Educação Especial. Londrina, 2013. v. 1. p. 790-798.

REGEN, M. A instituição família e sua relação com a deficiência. Revista Educação Especial, n. 27, p. 1-8, 2006.

RIBEIRO, N. C. Autoestima para pessoas com deficiência visual: análise qualitativa do constructo e fatores influenciáveis. 2018. 72 f., il. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade de Brasília, Brasília, 2018.

SILVA, J. E. C. Ballet clássico: significados e vivências de pessoas adultas. 2018. 18 f. TCC (Graduação) - Curso de Bacharelado em Educação Física, Departamento de Educação Física, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2018.

SOUZA, B. A influência do ballet clássico na postura do indivíduo idoso. 2019. 50 f. TCC (Graduação) - Curso de Curso de Bacharelado em Dança, Universidade do Estado do Amazonas, Manaus, 2019.

Published

2025-08-01

How to Cite

Silva, A. B. S., Campos, M. A. A., Meireles, L. G. V., & Simim, M. A. de M. (2025). Benefícios do ballet para pessoas com deficiência visual: estudo baseado na percepção da família. Repertório, 1(01). https://doi.org/10.9771/rr.v1i01.47250