The Expanded Scene: Crossroads Between Theater, Cinema and Video - Concepts and Multiple Poetics ma, and Video

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/rr.v1i01.55061

Keywords:

Expanded Scene, Theater, Audiovisual, Real, Fictional, Staging Cinematization, Theater-Film

Abstract

The text discusses the relationship between theater and digital technologies, especially recorded and projected images. It questions whether the "live performance" is still composed of actors in flesh and blood, and that screens can open new spaces for imagination and alter the audience's perception, exploring a changing world. The text also discusses the arrival of digital images in theater, highlighting how digital technology has expanded the possibilities of creation and documentation of the scene. The presence of images in the theatrical scene shifts the spectator's perception and expands the possibilities of the play. Theater has always had a relationship with cinema, but digital language brings new possibilities and challenges concepts such as identification, illusion, spectator, and presence. Technological advancements have allowed creators of the stage to expand their methods of creation, inventing devices and crossing results. By the end of the 20th century, procedures involving the intersection of cinema and theater emerged in the theatrical scene, such as using films as creative material, the influence of accelerated editing in cinema on the rhythm of the staging, projecting overlaid images onto the scene, using recorded soundtracks, and recording rehearsals on video. These technologies have expanded the possibilities of theatrical creation and the recording of performances on video.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Julia Carrera, UNIRIO/ UFRJ

Julia Carrera é doutora pelo PPGAC-UNIRIO (2023) em História e historiografia do teatro e das artes, com passagem pela Paris 3 - Sorbonne Nouvelle, sob orientação de Béatrice Picon-Vallin. Defendeu uma tese sobre o trânsito entre teatro e cinema na obra de Ariane Mnouchkine e do Théâtre du Soleil. É mestre pela UFRJ (2017) e sua dissertação foi publicada em livro, Les Éphémères - cinema em cena no Théâtre du Soleil (Ed. Giostri, 2021). Atualmente está em pesquisa de pós-doutorado na ECA/USP (Proposta para sistematização de uma prática de criação na cena expandida "pós-pandêmica", sob supervisão do Prof. Dr. Felisberto Sabino da Costa) e na ECO/UFRJ (A prática da cineficação da cena: a criação do espetáculo O Manto da Noite, de Carola Saavedra, na cena expandida "pós-pandêmica", sob supervisão da Profa. Dra. Gabriela Lírio). É pesquisadora no grupo de pesquisa CEPECA - Centro de Pesquisa em Experimentação Cênica do Ator, ECA - USP, sob direção do Prof. Dr. Eduardo Tessari Coutinho. Entre seus trabalhos artísticos destaca-se o espetáculo musical As Comadres (Les Belles-Soeurs), um clássico do teatro canadense de Michel Tremblay (1965), adaptado como musical por René Richard Cyr (2010) e traduzido para o português por Julia Carrera (2018) para a montagem brasileira com direção geral de Ariane Mnouchkine, marcando o primeiro trabalho da encenadora e cineasta fora do Théâtre du Soleil; estreou em março de 2019 no Festival de Curitiba e, no mesmo ano, cumpriu temporadas no Teatro Sesc Ginástico no Rio de Janeiro e no Teatro Anchieta/ Sesc Consolação em São Paulo. Em 2021, o espetáculo fez turnê na França passando pelo Théâtre National Populaire - TNP (Bordeaux) e Théâtre Épée de Bois/ Cartoucherie (Paris), em uma co-produção do Théâtre du Soleil. 

Felisberto Sabino da Costa, USP

Especialização em teatro e dança pela Universidade de São Paulo (1990), mestrado em Artes pela Universidade de São Paulo (1990), doutorado em Artes pela Universidade de São Paulo (2000) e Livre Docência pela Universidade de São Paulo (2006). Em 2001, realiza um estágio de pós-doutorado na Université Sorbonne Nouvelle - Paris 3. Atualmente é professor titular da Universidade de São Paulo. Tem experiência na área de Artes Cênicas, atuando principalmente nos seguintes temas: dramaturgia, atuação com objetos e teatro de animação. Coordenador de O Círculo - Grupo de Estudos Híbridos das Artes da Cena.

Published

2025-08-01

How to Cite

Carrera, J., & Costa, F. S. da. (2025). The Expanded Scene: Crossroads Between Theater, Cinema and Video - Concepts and Multiple Poetics ma, and Video. Repertório, 1(01). https://doi.org/10.9771/rr.v1i01.55061