Spaces are alive: From the Environmental Art of Hélio Oiticica to the Environmental Theater of Richard Schechner
DOI:
https://doi.org/10.9771/rr.v1i01.62579Keywords:
Environmental Art, Space, Performativity, Theatricality, Environmental TheaterAbstract
This study seeks to bring together the concepts of Environmental Art, by Hélio Oiticica, and Environmental Theater, by Richard Schechnner, in an attempt to contribute to studies in the Performing Arts concerned with the relationship between performer and spatiality. To this end, it focuses on spatial latencies in which environments are co-agents in the processes of creation in a coexistence that allows for a kind of feeling of space, caused by bodies in displacement and the interrelationships generated there. Finally, in this relationship of communion with the environment, it is believed that the effective consideration of space as a state of life gives the creative act the condition of daily rupture, in the body of the artist and in the body of the world.
Downloads
References
CARNEIRO, Beatriz Scigliano, Cosmococa programa in progress: heterotopia de guerra, in Seguindo Fios Soltos: caminhos na pesquisa sobre Hélio Oiticica. (org.) Paula Braga, edição especial da Revista do Fórum Permanente, 2006. Disponível em: www.forumpermanente.org. Acessado em 19/05/2023.
FAVARETTO, Celso Fernando. A invenção de Hélio Oiticica. 2 ed. São Paulo: Editora Universidade de São Paulo, 2000.
FÉRAL, Josette. Além dos limites: teoria e prática do teatro. Trad.:J. Guinsburg – São Paulo: Perspectiva, 2015.
FOUCAULT, Michel. As palavras e as coisas. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
FOUCAULT, Michel. Literatura e Pintura, Música e Cinema. 2.ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009.
JACQUES, Paola Berenstein. Estética da Ginga: a arquitetura das favelas através da obra de Hélio Oiticica. 2 ed. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2007.
JUPIASSÚ, Hilton, MARCONDES, Danilo. Dicionário básico de Filosofia. 3ª. Ed. Rio de Janeiro: Zahar Ed., 1996.
OITICICA, Hélio. Aspiro ao grande labirinto. Rio de Janeiro: Rocco, 1986.
OITICICA, Hélio. Bases fundamentais para uma definição do Parangolé. In: FIGUEIREDO, Luciano (org.). Hélio Oiticica: a pintura depois do quadro. Rio de Janeiro: Silvia Roesler Edições de Arte, 2008. p. 168-170
OITICICA, Hélio. Catalogue Raisonné. Rio de Janeiro: Projeto Hélio Oiticica, 2007
OITICICA, Hélio. Situação da vanguarda no Brasil (propostas de 66). Pp. 147-148 in Critica de arte no Brasil: tendências contemporâneas. Ferreira, G. (org). Rio de Janeiro: Funarte, 2006.
PEDROSA, Mário. Arte ambiental, arte Pós-Moderna, Hélio Oiticica, 1966 in Critica de arte no Brasil: tendências contemporâneas. Ferreira, G. (org). Rio de Janeiro: Funarte, 2006.
PEDROSA, Mário. Acadêmicos e Modernos: Textos Escolhidos III. Otília Arantes (org.). São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2004.
SCHECHNER, Richard. Environmental Theatre. An Expanded New Edition including "Six Axioms For Environmental Theater". Applause. New York, 1994.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Moacir Romanini Junior

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os/as usuários/as poderão ler, baixar, copiar, distribuir, imprimir os textos integralmente desde que sejam claramente mencionadas as referências aos/às autores/as e à Revista Repertório. A utilização dos textos em outros modos depende da aprovação dos/as autores/as e deste periódico.
Os conteúdos emitidos em textos publicados são de responsabilidade exclusiva de seus/suas autores/as e não refletem necessariamente as opiniões da Revista Repertório.