Spaces are alive: From the Environmental Art of Hélio Oiticica to the Environmental Theater of Richard Schechner

Authors

  • Moacir Romanini Junior Unicamp - Universidade Estadual de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.9771/rr.v1i01.62579

Keywords:

Environmental Art, Space, Performativity, Theatricality, Environmental Theater

Abstract

This study seeks to bring together the concepts of Environmental Art, by Hélio Oiticica, and Environmental Theater, by Richard Schechnner, in an attempt to contribute to studies in the Performing Arts concerned with the relationship between performer and spatiality. To this end, it focuses on spatial latencies in which environments are co-agents in the processes of creation in a coexistence that allows for a kind of feeling of space, caused by bodies in displacement and the interrelationships generated there. Finally, in this relationship of communion with the environment, it is believed that the effective consideration of space as a state of life gives the creative act the condition of daily rupture, in the body of the artist and in the body of the world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Moacir Romanini Junior, Unicamp - Universidade Estadual de Campinas

Ator-performer e mestre em Artes da Cena pelo Instituto de Artes da Unicamp, Brasil. Atualmente é doutorando pela mesma instituição sob a orientação de Matteo Bonfitto Jr. Com um olhar voltado para a América Latina, sua pesquisa propõe uma investigação acerca das práticas de reinvenção de si investidas por performers latino-americanos que encontram na Earth-body-art possíveis caminhos para a dissolução entre arte e vida a favor de uma ética da presença.  

References

CARNEIRO, Beatriz Scigliano, Cosmococa programa in progress: heterotopia de guerra, in Seguindo Fios Soltos: caminhos na pesquisa sobre Hélio Oiticica. (org.) Paula Braga, edição especial da Revista do Fórum Permanente, 2006. Disponível em: www.forumpermanente.org. Acessado em 19/05/2023.

FAVARETTO, Celso Fernando. A invenção de Hélio Oiticica. 2 ed. São Paulo: Editora Universidade de São Paulo, 2000.

FÉRAL, Josette. Além dos limites: teoria e prática do teatro. Trad.:J. Guinsburg – São Paulo: Perspectiva, 2015.

FOUCAULT, Michel. As palavras e as coisas. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

FOUCAULT, Michel. Literatura e Pintura, Música e Cinema. 2.ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009.

JACQUES, Paola Berenstein. Estética da Ginga: a arquitetura das favelas através da obra de Hélio Oiticica. 2 ed. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2007.

JUPIASSÚ, Hilton, MARCONDES, Danilo. Dicionário básico de Filosofia. 3ª. Ed. Rio de Janeiro: Zahar Ed., 1996.

OITICICA, Hélio. Aspiro ao grande labirinto. Rio de Janeiro: Rocco, 1986.

OITICICA, Hélio. Bases fundamentais para uma definição do Parangolé. In: FIGUEIREDO, Luciano (org.). Hélio Oiticica: a pintura depois do quadro. Rio de Janeiro: Silvia Roesler Edições de Arte, 2008. p. 168-170

OITICICA, Hélio. Catalogue Raisonné. Rio de Janeiro: Projeto Hélio Oiticica, 2007

OITICICA, Hélio. Situação da vanguarda no Brasil (propostas de 66). Pp. 147-148 in Critica de arte no Brasil: tendências contemporâneas. Ferreira, G. (org). Rio de Janeiro: Funarte, 2006.

PEDROSA, Mário. Arte ambiental, arte Pós-Moderna, Hélio Oiticica, 1966 in Critica de arte no Brasil: tendências contemporâneas. Ferreira, G. (org). Rio de Janeiro: Funarte, 2006.

PEDROSA, Mário. Acadêmicos e Modernos: Textos Escolhidos III. Otília Arantes (org.). São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2004.

SCHECHNER, Richard. Environmental Theatre. An Expanded New Edition including "Six Axioms For Environmental Theater". Applause. New York, 1994.

Published

2025-08-01

How to Cite

Romanini Junior, M. (2025). Spaces are alive: From the Environmental Art of Hélio Oiticica to the Environmental Theater of Richard Schechner: . Repertório, 1(01). https://doi.org/10.9771/rr.v1i01.62579