"Man does not menstruate": pedagogical practices of gender and sexuality in an institution specialized in visual impairment
Keywords:
Visual impairment, Specialized institution, Gender and sexuality, Conversation circleAbstract
This article aimed to shed light on two pedagogical practices carried out by two teachers from the Instituto Benjamin Constant, a specialized reference in visual impairment. The theme of "Gender and Sexuality" gained prominence in the adopted methodologies directed towards groups of visually impaired students. The construction of stereotypes of blind and visually impaired students as either subject to subjectivity or devoid of sexuality by their family members and some teachers was observed. In this context, the projects "Conversation Circle" in the early years and "Paths of Inclusion: Sexuality, AIDS, and Disability" in the later years of elementary education emerged, under the supervision of the mentioned teachers in 2018 and 2019. The adopted methodologies took into consideration the questions previously raised by visually impaired students and the construction of knowledge through a dialogical and open process. The conversation circle on the topic of "Violence against women in our society" revealed a space for multiple questions, deconstruction of sexist behaviors, and reflections on the sexual division of labor in different spaces. Although there were recurrent references to gender role fixation in society, the Paths of Inclusion project elucidated matured statements about inequalities between men and women and ableism in society.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Cadernos de Gênero e Diversidade
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 O autor detém os direitos autorais do texto e pode republicá-lo desde que a Cadernos de Gênero e Diversidade seja devidamente mencionada e citada como local original de publicação.
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
Para conhecer mais sobre essa licença: <https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/>.
A submissão de trabalho(s) científico(s) original(is) pelos autores, na qualidade de titulares do direito de autor do(s) texto(s) enviado(s) ao periódico, nos termos da Lei 9.610/98, implica na cessão de direitos autorais de publicação impressa e/ou digital à Cadernos de Gênero e Diversidade (CGD), do(s) artigo(s) aprovado(s) para fins da publicação, em um único número da Revista, autorizando-se, ainda, que o(s) trabalho(s) científico(s) aprovado(s) seja(m) divulgado(s) gratuitamente, sem qualquer tipo de ressarcimento a título de direitos autorais, por meio do site da Revista, para fins de leitura, impressão e/ou download do arquivo do texto, a partir da data de aceitação para fins de publicação. Portanto, os autores ao procederem a submissão do(s) artigo(s) à Revista, e, por conseguinte, a cessão gratuita dos direitos autorais relacionados ao trabalho científico enviado, têm plena ciência de que não serão remunerados pela publicação do(s) artigo(s) no periódico.
A Revista encontra-se licenciada sob uma Licença Creative Commons 4.0 Internacional, para fins de difusão do conhecimento científico, conforme indicado no sítio da publicação.
Os autores declaram expressamente concordar com os termos da presente Declaração de Direito Autoral, que se aplicará a submissão caso seja publicada por esta Revista.