The education of ethnic-racial relations in chemistry teaching: analysis of textbooks approved in PNLD 2018

Análise dos livros didáticos aprovados no PNLD 2018

Authors

Keywords:

Chemistry teaching, Textbook, Ethnic-racial relations

Abstract

The approach of anti-racist education is essential in all educational spaces. From this perspective, Law n. 11,645/2008 is in force in the Brazilian educational field, which was created in an attempt to enhance the dissemination of knowledge and culture of African, Afro-Brazilian and native peoples in schools. From this perspective, this research aimed to investigate how the chemistry textbooks approved in the PNLD 2018 address the history, culture and scientific production of African and native peoples. The work developed had a qualitative character and the data were analyzed through Textual Discourse Analysis. According to the results obtained in the analysis of the five textbooks analyzed, it was found that African, Afro-Brazilian, and native peoples' history and culture are still dealt with in a subtle way. In addition, most of the data presented in these books reinforce stereotypes and discriminatory practices. Given this scenario, it is essential to produce chemistry textbooks that allow an emancipatory teaching and have greater potential to contribute to the education of ethnic-racial relations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional da Educação. Conselho Pleno. Parecer nº 03 de 10 de março de 2004. Dispõe sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Relatora: Petronilha Beatriz Gonçalves e Silva. Ministério da Educação. Brasília, 2004.

BRASIL. Lei nº 10.639, de janeiro de 2003. Brasília, 2003. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm>. Acesso em 10 fev. de 2023.

BRASIL. Lei nº 11.645, de 10 março de 2008. Brasília, 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11645.htm. Acesso em: 10 fev. 2023.

BRASIL. Guia de livros didáticos: PNLD 2018: Química, ensino médio. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2018.

BENITE, Anna Maria Canavarro et al. Dai-me agô (licença) para falar de saberes tradicionais de matriz africana no ensino de química. Química Nova, v. 42, n. 5, p. 570-579, 2019.

BASTOS, Morgana Abranches; BENITE, Anna Maria Canavarro. Cultura africana e ensino de química: estudo sobre a formação docente. Revista da ABPN, v. 9, n. 21, p. 64-80, 2016.

BOGDAN, Robert. C; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação Qualitativa em Educação. Tradução: Maria João Alvarez; Sara Bahia Santos; Telmo Mourinho Baptista. Rev. Antonio Branco Vasco. Portugal: Porto, 1994. 336p.

BANIWA, Gersem. As contribuições dos povos indígenas para o desenvolvimento da ciência no Brasil: os povos originários colaboram de diversas formas com a sociedade brasileira desde a chegada dos portugueses até os dias de hoje. Ciência e Cultura, v. 74, n. 3, p. 1-6, 2022.

BONFIM, Marco Antonio Lima; JESUS, Fernando Santos; OLIVEIRA FÉLIX, Cristiane. A representação do negro em livros didático e paradidático: uma análise de discurso crítica de estereótipos raciais. Travessias, v. 13, n. 3, p. 54-71, 2019.

CARDOSO, Silná Maria Batinga Cardoso; ROSA, Isabela Santos Correia. A cor da sua pele faz alguma diferença? Uma proposta de ensino interdisciplinar antirracista a partir do estudo da melanina. In: PINHEIRO, B. C. S.; ROSA, K. D. (Org.) Descolonizando saberes: a lei 10.639/2003 no Ensino de Ciências. São Paulo: Livraria da Física, 2018. p.75-88.

CHOPPIN, Alain. História dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Educação e Pesquisa, v. 30, n. 3, p. 549-566, 2004.

D'ADESKY, Jacques. Pluralismo étnico e multiculturalismo. Afro-Ásia, p. 165-182, 1997.

FRACALANZA, Hilário; MEGID NETO, Jorge. O livro didático de ciências: os problemas e soluções. Ciência & Educação, v. 9, n. 2, p. 147-157, 2003.

FREIRE, José Ribamar Bessa. Cinco ideias equivocadas sobre o índio. Revista do Centro de Estudos do Comportamento Humano (CENESCH), n. 1, p. 3-23, 2000.

FAIAD, Caio Ricardo. Arte afro-brasileira e Química: caminhos interdisciplinares para a Educação das Relações Étnico-Raciais. ReDiPE: Revista Diálogos e Perspectivas em Educação, v. 2, n. 2, p. 213-228, 2020.

FERREIRA, Soraia Aparecida Belton; FERREIRA, Amauri Carlos. Os livros de filosofia do PNLD/2018 e a lei 10.639/03: reflexões sobre a diversidade étnico-racial no material didático de filosofia no Ensino Médio. Pro-Posições, v. 33, p. 1-26, 2022.

GOBBI, Izabel. A temática indígena e a diversidade cultural nos livros didáticos de História: uma análise dos livros recomendados pelo programa nacional do livro didático. 2006. 117 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) – Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2006.

GOMES, Nilma Lino. Alguns termos e conceitos presentes no debate sobre relações raciais no Brasil: uma breve discussão. In: OUANE, A. et al. (Org.). Educação antiracista: caminhos abertos pela Lei Federal nº 10.639/03. 2005. Brasília: MEC, 2005, p. 39-62.

GOMES, Nilma Lino. Sem perder a raiz: corpo e cabelo como símbolos da identidade negra. Autêntica Editora, 2019a.

GOMES, Nilma Lino. O movimento negro brasileiro indaga e desafia as políticas educacionais. Revista ABPN, v. 11, p. 141-162, 2019b.

KATO, Danilo Seithi; SCHENIDER-FELICIO, Beatriz Vivian. Questões étnico raciais no ensino de química: uma proposta intercultural de educação em ciências. XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências - XI ENPEC, Florianópolis, 2017.

LEMELSON-MIT. Lloyd August Hall: Food Preservation Methods. 2019. Disponível em: <https://lemelson.mit.edu/resources/lloyd-hall>. Acesso em 05 fev. de 2023.

MONTEIRO, Ercila Pinto; ZULIANI, Silvia Regina Quijadas Aro. A Abordagem Intercultural nas Escolas Indígenas Tikuna do Amazonas: o Ensino de Química. Ciência & Educação (Bauru), v. 26, 2020.

MANOEL, Camila Aparecida Lopes Coradetti; MANOEL, Alan Pereira. Um olhar sobre as questões étnicas-raciais nas enunciações sobre a história da Matemática apresentadas pelos livros didáticos de Matemática do Ensino Médio aprovados pelo PNLD 2018. Educação Matemática Debate, v. 3, n. 9, p. 267-281, 2019.

MARANGON, Fabiula Sandri. Livros didáticos da disciplina de Química fornecidos pelo Programa Nacional do Livro Didático (PNLD - 2015): além ou aquém da Lei n°10.639/03. 2015, 43 f. Monografia (Especialização em Educação em Relações Étnico-Raciais) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba. 2015.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 8. ed. São Paulo: Atlas, 2017.

MELO, Fernando Garcez. Livro Didático: a construção de uma política educacional e social. Revista Educação e Emancipação, v. 9, n. 1, São Luís, 2016.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise Textual Discursiva. 3. ed. Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 2016.

NASCIMENTO, Alessandra Santos; FONSECA, Dagoberto José. Classificações e identidades: mudanças e continuidades nas definições de cor ou raça. In: PETRUCCELLI, J. L.; SABOIA, A. L. (Org.). Características étnico-raciais da população: classificações e identidades. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística - IBGE, 2013, p. 51-82.

MUNANGA, Kabengele. Superando o racismo na escola. Brasília: MEC/SECAD, 2005.

MUNAKATA, Kazumi. O livro didático como mercadoria. Pro-posições, v. 23, p. 51-66, 2012.

MUNAKATA, Kazumi. Livro didático como indício da cultura escolar. História da Educação, v. 20, p. 119-138, 2016.

OSORIO, Rafael Guerreiro. A classificação de cor ou raça do IBGE revisitada. In: PETRUCCELLI, J. L.; SABOIA, A. L. (Org.). Características étnico-raciais da população: classificações e identidades. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística - IBGE, 2013, 2013, p. 83-99.

PINHEIRO, Bárbara Carine Soares. Educação em ciências na escola democrática e as relações étnico-raciais. Revista brasileira de pesquisa em educação em ciências, p. 329-344, 2019.

PINHEIRO, Juliano Soares; HENRIQUE, Hélen Cristina Rodrigues; SANTOS, Ênio da Silva. (in)visibilidade do negro e da história da África e Cultura Afro-Brasileira em livros didáticos de Química. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE QUÍMICA, 15., 2010, Brasília. Anais... Brasília, DF: ENEQ, 2010.

PIMENTA, Sara Souza; RODRIGUEZ, Andrei Steveen Moreno; MASSENA, Elisa Prestes. Reconfigurando o currículo e discutindo questões étnico-raciais em um curso técnico. Góndola, Ensino e Aprendizagem das Ciências: Góndola, Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias, v. 16, n. 1, p. 175-191, 2021.

SANTOS, Fabrício Silva; NASCIMENTO, Francisco de Assis. A. O epistemicídio nos livros didáticos de ciências do ensino fundamental. In: Congresso online Nacional de Ensino de Química, Física, Matemática e Biologia, 1., 2010, Goiânia. Anais... Goiânia: UFG, 2020.

SCHNEIDER-FELICIO, Beatriz Vivian et al. “Cabelo Bom/Ruim ou Bastonete de Queratina?” Dimensão Estética de uma Controvérsia Étnico-Racial no Ensino de Química no Contexto da Educação Popular. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, p. 623-647, 2019.

SILVA, Luiz Henrique; PINHEIRO, Bárbara Carine Soares. Produções científicas do antigo Egito: um diálogo sobre Química, cerveja, negritude e outras coisas mais. Revista Debates em Ensino de Química, v. 4, n. 1, p. 5-28, 2018.

SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves. Aprendizagem e ensino das africanidades brasileiras. In: MUNANGA, K. (Org.). Superando o racismo na escola. Brasília: MEC/SECAD, 2005, p. 155-172.

SOENTGEN, Jens; HILBERT, Klaus. A Química dos povos indígenas da américa do sul. Química Nova, v. 39, n. 9, p. 1141-1150, 2016.

SILVEIRA, Renato. Os selvagens e a massa: papel do racismo científico na montagem da hegemonia ocidental. Afro-Ásia, n. 23, 2017.

SOUZA, Guilherme. Nogueira; FERREIRA, Walace. A questão étnico-racial no ensino de Sociologia: analisando os livros da disciplina no PNLD 2018. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 5., 2019, Fortaleza. Anais... João Pessoa: Realize, 2020.

TURRA DÍAZ, Omar Rolando. A atualidade do livro didático como recurso curricular. Linhas Críticas, Brasília, v. 17, n. 34, p. 609-624, 2011.

VERRANGIA, Douglas; SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves. Cidadania, relações étnico-raciais e educação: desafios e potencialidades do ensino de Ciências. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, n.3, p. 705-718, 2010.

VERRANGIA, Douglas. Educação científica e diversidade étnico-racial: o ensino e a pesquisa em foco. Interações, n. 31, p. 2-27, 2014.

Published

2024-12-28

How to Cite

dos Santos Bispo, C., Maia Souza, M., Prestes Massena, E., & Moreira Siqueira, R. (2024). The education of ethnic-racial relations in chemistry teaching: analysis of textbooks approved in PNLD 2018: Análise dos livros didáticos aprovados no PNLD 2018 . Cadernos De Gênero E Diversidade, 10(1), 219–250. Retrieved from https://revbaianaenferm.ufba.br/index.php/cadgendiv/article/view/54096

Issue

Section

Seção Temática