Education, curriculum, and LGBTQIA+ individuals

between forces, shapes, and escapes

Authors

Keywords:

Sexuality, Subjectivity, Conservatism, Sexuality device, Normativity

Abstract

The present essay presents a theoretical framework centered around the axis of bodies, sexes, genders, and sexualities within the curriculum, where interconnected forces and forms of societal movements exert their influence. Initially, we introduce the role of the Brazilian state through its seats of power in normalizing LGBTQIA+ individuals, favoring the conceptualization of a legitimate subject of rights, through sometimes conservative and sometimes expansive movements and public policies. In the second stage, we discuss the school curriculum as a tool capable of providing escapes from the forces and forms that act in the pedagogization of bodies, sexes, genders, and sexualities. In this analysis, we examine how specialized knowledge shapes the social participation of individuals. However, we aim to reflect on the potential of the curriculum beyond normalization, treating it as a force capable of enhancing life within the educational process, rejecting the ways of conceiving abjections and challenging the modes of producing subjectivities and normalities in educational spaces.

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Author Biographies

José Wilker Moraes Vieira, Universidade Federal do Ceará - UFC

Licenciado em Ciências Biológicas. Mestrando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Ceará (PPGE-UFC) com Bolsa CAPES. Integra o Grupo de Estudos e Pesquisa em Ensino de Ciências e Biologia (GEPENCI). Atua em pesquisa relacionadas ao campo do currículo e da educação para a(s) sexualidade(s).

Raquel Crosara Maia Leite, Universidade Federal do Ceará - UFC

Doutora em Educação. Professora Associada do Departamento de Teoria e Prática do Ensino da Universidade Federal do Ceará (UFC), Fortaleza, CE, Brasil. É uma das líderes do Grupo de Estudos e Pesquisa em Ensino de Ciências (GEPENCI). Atua em pesquisas relacionadas à formação de professores e metodologias para o ensino Ciências e Biologia.

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Published

2025-05-24

How to Cite

Vieira, J. W. M., & Leite, R. C. M. (2025). Education, curriculum, and LGBTQIA+ individuals: between forces, shapes, and escapes. Cadernos De Gênero E Diversidade, 11(01), 286–309. Retrieved from https://revbaianaenferm.ufba.br/index.php/cadgendiv/article/view/57350

Issue

Section

Ensaios