Brecha de gênero na indústria da música e o Girls Rock Camp como máquina de guerra

Authors

Keywords:

Máquina de guerra, Indústria Criativa, Indústria da Música, Brecha de gênero

Abstract

The music industry is complex and competitive, and the scenario is even more difficult for female and gender-nonconforming professionals. The gender gap is a challenge, but public and private initiatives are mobilizing efforts to change the scenario. One initiative, active in the country for eleven years, is Girls Rock Camp Brasil (GRCB). Focused on girls aged seven to seventeen, its objective is feminist empowerment using music as a tool through collective practices. Over the course of a week, the girls form bands and perform musical and communication tasks; they practice an instrument (drums, bass, guitar, keyboard or vocals), write a song, rehearse and perform live; they also create the name, logo and costumes for the group. The project mobilizes hundreds of volunteers, and the rapid completion of registrations attracts attention. Due to this mobilizing potential and its transgressive air, this research focuses on analyzing the GRCB and proposes an approximation between it and the war machine, a philosophical concept proposed by Gilles Deleuze and Félix Guattari (1997b), understanding the Camp as a powerful and imaginative way of confronting the status quo in the music industry.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adrienne Pinheiro Reyes, UNIPAMPA - Universidade Federal do Pampa

Master in Communication and Creative Industry (UNIPAMPA, 2023); Specialist in Music (Faculdade Santa Marcelina, 2020); Graduated in Industrial Design - Visual Programming (UFSM, 2011).

Gabriel Sausen Feil, Universidade Federal do Pampa

Professor da Universidade Federal do Pampa. Doutor em Educação (Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2009); Mestre em Educação nas Ciências (Unijuí, 2005); Graduado em Comunicação Social - Publicidade e Propaganda (Unijuí, 2004).

References

ADORNO, Theodor W. Notas de literatura I. São Paulo: Duas Cidades; Ed. 34, 2003.

ARRUDA, Thabata Lima. A presença feminina nos festivais brasileiros de 2016 a 2018. Zumbido - Publicação Digital do Selo Sesc, 05 de Julho de 2019. Disponível em <https://medium.com/zumbido/a-presença-feminina-nos-festivais-brasileiros-de-2016-a-2018-23b64f2a374>. Acesso em: 30 nov. 2020.

BATISTELA, Fabiana; GALEOTTI, Marcela; GOMES, Renata; RIBAS, Daniela. Mulheres Na Indústria Da Música No Brasil: Obstáculos, Oportunidades e Perspectivas. Núcleo de Pesquisa Sim São Paulo - Data Sim. São Paulo, 2019. Disponível em <https://drive.google.com/file/d/1Ia18nIk6XGTAq_V-GX6dV42Pus6DZst7/view>. Acesso em: 22 jul. 2023.

BERAS, Cesar; FEIL, Gabriel Sausen. Sociologia do Rock/Cesar Beras; Gabriel Sausen Feil (Orgs.). Jundiaí, Paco Editorial, 2015.

BUTLER, Judith P. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade/11a ed. Judith Butler; tradução, Renato Aguiar. - 11a ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2016.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs : capitalismo e esquizofrenia, v. 4. São Paulo: Ed. 34, 1997a.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs : capitalismo e esquizofrenia, v. 5. São Paulo: Ed. 34, 1997b.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia? São Paulo: Ed. 34, 2010.

FEIL, Gabriel S. Atividade criativa-máquina de guerra: elementos constitutivos. In: BONITO, Marco; DE LIMA, Gerson; DOS SANTOS, Larissa Conceição (Org.) Comunicação em contexto de pesquisa. São Borja: Unipampa; Assis: Triunfal Gráfica e Editora, 2019.

______. Comunicação e Indústria Criativa - Modos de usar. Animus - Revista Interamericana de Comunicação Midiática. v. 16, n.32, p. 278-297, 2017.

JAMBEIRO, O.; FERREIRA, F. Compreendendo as Indústrias Criativas de Mídia: contribuições da economia política da comunicação. Revista Comunicação Midiática, v.7, n.3, 2012.

KEYCHANGE, The Movement, 2021. Disponível em: <https://www.keychange.eu/themovement/>. Acesso em: 27 abr. 2023.

MIDANI, André. Do vinil ao download. 1a. ed. - Rio de Janeiro : Nova Fronteira, 2015.

ROCK N ROLL CAMP FOR GIRLS: Girls Rock Camp History. Disponível em: <https://girlsrockcamp.org/about/history>. Acesso em: 05, dez. 2022.

ROLNIK, Suely. Arquivo para uma obra-acontecimento. Ativação da memória corporal da poética de Lygia Clark e seu contexto. 2011. Artigo Publicado originalmente em "Projeto de ativação da memória corporal de uma trajetória artística e seu contexto". Livreto que compõe a caixa-arquivo com 53 entrevistas. São Paulo/Paris: Cinemateca Brasileira e SESC, e Carta Blanca Éditions, 2011. ISBN: 978-2-9536129-0-5. (DVD)

RAMIRO, M. Parangolé again, meu irmão. ARS (São Paulo), 21(47), 80-105. 2023.

RUIDOSA, La. ¿Cómo Ha Evolucionado La Brecha De Género En Los Escenarios De América Latina? 2019. Disponível em <https://somosruidosa.com/lee/brecha-de-genero-america-latina/?utm_source=Ruidosas&utm_campaign=b33ce69a90-EMAIL_CAMPAIGN_2019_05_08_12_17_COPY_29&utm_medium=email&utm_term=0_45c26a7b41-b33ce69a90-213902241/>. Acesso em: 28 abr. 2023.

UBC - União Brasileira de Compositores. Por Elas Que Fazem A Música: Relatório 2020. São Paulo, 2020. Disponível em <http://www.ubc.org.br/anexos/publicacoes/por-elas-que-fazem-a-musica-2020.pdf>. Acesso em: 03 dez. 2020.

Published

2025-08-20

How to Cite

Pinheiro Reyes, A., & Sausen Feil, G. (2025). Brecha de gênero na indústria da música e o Girls Rock Camp como máquina de guerra. Cadernos De Gênero E Diversidade, 11(3), 772–798. Retrieved from https://revbaianaenferm.ufba.br/index.php/cadgendiv/article/view/58874

Issue

Section

Artigos