Heterotopias

espaços de criação de possibilidades na formação de profissionais da educação em educação para a sexualidade

Authors

  • Cristina Monteggia Varela Universidade Federal do Rio Grande - Furg
  • Paula Regina Costa Ribeiro Fundação Universidade Federal do Rio Grande - FURG
  • Joanalira Corpes Magalhães Universidade Federal do Rio Grande - Furg

Keywords:

Educação para a sexualidade. Heterotopia. Formação de profissionais da educação. Resistência.

Abstract

The aim of this article is to discuss the Videocurso Educação para a Sexualidade as a space permeated by heterotopic elements that enable the formation of education professionals in sexuality education. Based on Foucaultian studies this research proposed  to conduct the theoretical study of the concept of heterotopia developed by Michel Foucault and, subsequently, to perform the analysis of the Videocourse space. It is concluded that the Videocourse is a space permeated by heterotopes elements proposed by Foucault. Through the analysis it is noticeable a juxtaposition of distinct spaces between them allowing the dialogue as well as the exchange of experiences of the professionals who participante of the formation. In addition, this is a space of deviation from what has been established in education in Brazil, which creates possibilities for learning and discussion of sexuality education, making the promotion of an education based on differences and fight against violence.

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Author Biographies

Cristina Monteggia Varela, Universidade Federal do Rio Grande - Furg

Pedagoga pela Universidade do Estado de Santa Catarina (2009). Mestra em Educação pela Universidade do Estado de Santa Catarina (2014). Doutora em Educação em Ciências pelo PPG Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde pela Universidade Federal do Rio Grande (2019). Professora efetiva na Prefeitura Municipal de Florianópolis, na Secretaria Municipal de Educação (PMF/SME). Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: educação para a sexualidade, formação de professores, corpos, gêneros e sexualidades. Membro do Grupo de Pesquisa Sexualidade Escola - GESE.

Paula Regina Costa Ribeiro, Fundação Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Doutora em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS. Professora do Instituto de Educação e dos Programas de Pós-Graduação: Educação em Ciências e Educação Ambiental da Universidade Federal do Rio Grande – Furg. Pós-Doutorado na Escola Superior de Educação de Coimbra/Instituto Politécnico de Coimbra. Pesquisadora do Grupo de Investigación en Educación y Sociedad (Gies). Líder do Grupo de Pesquisa Sexualidade e Escola (Gese), atuando principalmente nos seguintes temas: corpos, gêneros e sexualidades. Bolsista produtividade 1C do CNPq. http://lattes.cnpq.br/0516745823012125. https://orcid.org/0000-0001-7798-

Joanalira Corpes Magalhães, Universidade Federal do Rio Grande - Furg

Professora Associada do Instituto de Educação e do Programa de Pós-Graduação Educação em Ciências da Furg. Doutora em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande – FURG. Pós-Doutorado em Educação na Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS. Integrante do GT Pedagógico da Secretaria de Educação a Distância (SEaD), da Furg. Pesquisadora do Grupo de Investigación en Educación y Sociedad (Gies). Vice-líder do Grupo de Pesquisa Sexualidade e Escola (Gese), atuando principalmente nos seguintes temas: gêneros, gênero e ciência, sexualidades, artefatos culturais.

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Published

2025-05-24

How to Cite

Monteggia Varela, C., Ribeiro, P. R. C., & Corpes Magalhães, J. . (2025). Heterotopias: espaços de criação de possibilidades na formação de profissionais da educação em educação para a sexualidade . Cadernos De Gênero E Diversidade, 11(01), 232–260. Retrieved from https://revbaianaenferm.ufba.br/index.php/cadgendiv/article/view/56772

Issue

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Artigos