As masculinidades e a melancolia de gênero em jovens gays afeminados

Authors

Keywords:

Masculinidade hegemônica, Jovens gays, Juventudes, Melancolia de gênero

Abstract

The movement of disidentification with hegemonic masculinity and heterosexuality generates a melancholic process in the constitution of gender and dissident sexuality. Youth is associated with the circuit of this symbolic economy as the moment in life that most carries the expectation of its materialization that is male, masculine and heterosexual boys. When young people realize that they are unable to follow this “cultural recipe”, they begin to constitute themselves due to the vulnerability of their identities and the feeling of mourning persists through sociocultural disconnections. We objectively analyzed the determinants of the production of gender melancholy in the life trajectory of young effeminate gay men. We used a qualitative approach, the data were produced through semi-structured interviews, whose systematization was based on the Cores of Meaning, as proposed by Aguiar and Ozella (2006; 2013). We identified that the identity of young, gay and effeminate people is marked by the fear of spending their entire lives as mobilizers of social conflicts that undermine all their processes of belonging and attachment, leading to an inhibitor of all potential for gender and sexuality agency and the a lowering of oneself that causes fatigue and exhaustion of resistance from social institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Kléber Neves Marques Júnior, Universidade Federal da Paraíba

Mestre em Educação, Universidade Federal da Paraíba

References

AGUIAR, W. M. J.; OZELLA, S. Apreensão dos sentidos: aprimorando a proposta dos núcleos de significação. R. bras. Est. pedag., v. 94, n. 236, p. 299-322, jan./abr. 2013.

AGUIAR, W. M. J.; OZELLA, S. Núcleos de Significação como Instrumento para a Apreensão da Constituição dos Sentidos. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 2, n. 26, p. 222-245. 2006.

ALBUQUERQUE JÚNIOR, D. M. O preconceito contra o nordestino. In: ALBUQUERQUE JÚNIOR, D. M. Preconceito contra a origem geográfica e de lugar: as fronteiras da discórdia. 3. ed. São Paulo: Edições MMM, 2012.

BUTLER, J. A vida psíquica do poder: teorias da sujeição. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.

BUTLER, J. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.

BUTLER, J. The force of non-violence. New York: Verso Books, 2020.

CARVALHO, M. E. P.; ANDRADE, F. C. B.; JUNQUEIRA, R. D. Gênero e diversidade sexual. EFPB, 2009. Disponível em: www.ufpb.br>contents>noticias>didaticos>glossarioEscolasPlurais1. Acesso em: 01 mar. de 2024.

CONNELL, R. Gênero em termos reais. São Paulo: nVersos, 2016.

CONNELL, R. Masculinities. Ciudad Universitaria: UNAM-PUEG, 2003.

CONNELL, R.; MESSERSCHMIDT, J. W. Masculinidade hegemônica: repensando o conceito. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 21, n. 1, p. 241-282, 2013. Disponível em:https://www.scielo.br/j/ref/a/cPBKdXV63LVw75GrVvH39NC/?lang=pt. Acesso em: 23 jan. de 2024.

DAYRELL, J.; CARRANO, P. Juventude e Ensino Médio: quem é este aluno que chega à escola. In: DAYRELL, J.; CARRANO, P.; MAIA, C. L. (Orgs.). Juventude e Ensino Médio. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.

FOUCAULT, M. A hermenêutica do sujeito. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

GREEN, J. N. Além do carnaval: a homossexualidade masculina no Brasil do século XX. São Paulo: Editora da UNESP, 2019.

LOPES, P. O. HIV e AIDS, passado e presente: os gays como representação social da doença, Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 7, n. 5, 2021. Disponível em:https://www.brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/download/30028/23651. Acesso em: 01 mar. de 2024.

LOURO, G. L. Pedagogias de gênero e sexualidade. In: LOURO, G. L. (Orgs.). O Corpo Educado: Pedagogias da Sexualidade. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

MARQUES JÚNIOR, K. N. Masculinidades bicha: trajetórias escolares das bichas no ensino médio. 2022. Dissertação (Mestrado em Educação) - Centro de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal da Paraíba, Paraíba, 2022.

MOURA, R. G.; NASCIMENTO, R. P. O gay afeminado nas organizações: uma tensão permanente com padrões heteronormativos. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 29, n. 1, 2021.

OLIVEIRA, M. R. G. O diabo em forma de gente: (r)existências de gays afeminados, viados e bichas pretas na educação. 2017. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Centro de Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2017.

SAFATLE, V. Dos problemas de gênero a uma teoria da despossessão necessária: ética, política e reconhecimento em Judith Butler. In: BUTLER, Judith. Relatar a si mesmo. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

SANTOS, I. et al. Prótese parcial removível de carapaça na reabilitação de jabuti-piranga (Chelonoidis carbonária SPIX, 1824): relato de caso. Enciclopedia biosfera, v. 17, n. 34, 2020. Disponível em:https://www.conhecer.org.br/ojs/index.php/biosfera/article/view/2091. Acesso em: 26 fev. 2024.

SCOTT, J. Gênero: Uma Categoria Útil para a Análise Histórica. Recife: SOS: Corpo e Cidadania, 1995.

WELZER-LANG, D. A construção do masculino: dominação das mulheres e homofobia. Revista Estudos Feministas, v. 2, n. 9, p. 460-482, 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ref/a/WTHZtPmvYdK8xxzF4RT4CzD/abstract/?lang=pt. Acesso em: 01 mar. de 2024.

Published

2025-03-23

How to Cite

Marques Júnior, K. N., & Paiva Júnior, J. E. F. (2025). As masculinidades e a melancolia de gênero em jovens gays afeminados. Cadernos De Gênero E Diversidade, 10(3), 235–257. Retrieved from https://revbaianaenferm.ufba.br/index.php/cadgendiv/article/view/59570

Issue

Section

Seção Temática