A Tecnologia de Gênero na análise de documentários

uma análise comparada de obras de Eliza Capai

Authors

Keywords:

gênero, tecnologia de gênero, eliza capai, documentário

Abstract

Women directors play an important role on how we perceive and understand narratives in documentaries. The feminine approach put into debate raises possibilities about different perspectives, which can address different sensibilities, bringing to light stories that may have been neglected or underrepresented. When constructing the narrative of documentaries, female directors can bring a different perspective to the construction of the characters and stories of the topics covered, whether they are men, women or things. Through their lens, documented stories come to life in a different way, challenging stereotypes and expanding collective understanding of human experiences. Thus, this article seeks to bring the contributions of Teresa De Lauretis, creator of the concept of technology of gender, to analyze the documentary productions Elize Matsunaga: Era uma vez um crime (2021) and Incompatível com a vida (2023), both by the brazilian director Eliza Capai.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Isabela Tosta Ferreira, LABJOR - UNICAMP

Isabela Tosta Ferreira is a scientific journalism fellow at CEPID NeuroMat (FAPESP 2013/076990). She has a degree in History from the Federal University of Santa Catarina, a postgraduate degree in Cultural Project Management, and researches the relationship between scientific dissemination and Wiki initiatives. She was recently accepted into the Postgraduate Program in Scientific and Cultural Dissemination (PPG-DCC) at LABJOR-UNICAMP, to research gender relations and Wikipedia.

References

Amorim, T. Discurso jornalístico como uma tecnologia de gênero: aproximações teóricas. Intercom, v. 42o Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 2019. Disponível em: https://www.portalintercom.org.br/anais/nacional2019/resumos/R14-1170-1.pdf. Acesso em: 25 jan 2024.

ANCINE - AGÊNCIA NACIONAL DO CINEMA. Diversidade de Gênero e Raça nos

Longas-metragens Brasileiros Lançados em Salas de Exibição 2016. Rio de Janeiro, 2018. https://www.gov.br/ancine/pt-br/arquivos/informe-diversidade-2016.pdf

Caldeira, Maria Carolina da Silva; PARAÍSO, Marlucy Alves. Tecnologias de gênero, dispositivo de infantilidade, antecipação da alfabetização: conflitos na produção de corpos generificados. Educação e Pesquisa, v. 42, p. 755-772, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-9702201609152282. Acesso em: 27 jan 2024.

Candido, M. R. et al. GÊNERO E RAÇA NO CINEMA BRASILEIRO. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 36, n. 106, p. e3610611, 2021.

https://www.scielo.br/j/rbcsoc/a/YNhtmqLxsbJDK5pspvV35gD/

Capai, E. “Incompatível com a vida”: um grito pessoal e político de Eliza Capai. , 23 nov. 2023. Disponível em: https://www.itaucultural.org.br/secoes/colunistas/incompativel-com-vida-grito-pessoal-eliza-capai

De Lauretis, T. A tecnologia do gênero. Em: Tendências e impasses: o feminismo como crítica da cultura. Editora Rocco, 1994, pp. 206–242.

De Lauretis, T. A tecnologia de gênero. Em: Pensamento feminista: conceitos fundamentais. Rio de Janeiro, Bazar do Tempo Produções e Empreendimentos Culturais LTDA, 2019. p. 438.

Galastro, E.; Fonseca, R. M. A identidade masculina e feminina na visão dos profissionais de saúde de um serviço de saúde reprodutiva. [s.d.].

Pieta, A. P. Acesso ao feminismo: para além do que circula na internet. Revista Estudos Feministas, v. 31, n. 3, p. e92243, 2023. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ref/a/dKNjzmhmtPjQpxNpZYqQLyB/?lang=pt

Sartor, A. G.; De Jesus, J. G. Diferença e diversidade: Perspectivas transfeministas na compreensão da categoria “gênero” Difference and Diversity: Transfeminist perspectives on understanding the category" gender”. Brazilian Journal of Development, v. 8, n. 2, p. 12778–12785, 2022. Disponível em: https://www.academia.edu/download/87505056/pdf.pdf. Acesso em: 26 jan 2024.

Scott, Joan W. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Em Pensamento feminista: Conceitos fundamentais. Rio de Janeiro, Bazar do Tempo Produções e Empreendimentos Culturais LTDA, p. 49-80.

Takazaki, S. S. Lesbianidade, representatividade e estereótipos: filmes de animação como tecnologia de gênero. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2021, 243 p. Disponível em:

https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/222016. Acesso em: 26 jan 2024.

Vilela, F. M. TECNOLOGIA DE GÊNERO NO FILME “A MULHER DE TODOS” (1969). Em: V SEMINÁRIO INTERNACIONAL DESFAZENDO GÊNERO. , 22 nov. 2021. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/desfazendo-genero/2021/TRABALHO_COMPLETO_EV168_MD_SA_ID_17122021215127.pdf. Acesso em: 27 jan. 2024

Wittmann, I. Transgeneridade e cinema: discursos, limites e tecnologias de gênero. Seminário Internacional Fazendo Gênero 11: Transformações, conexões, deslocamentos–13o Mundos de Mulheres, p. 1–12, 2017. Disponível em: https://www.academia.edu/download/57596107/WITTMANN-_Transgeneridade_e_cinema.pdf. Acesso em 26 jan 2024.

Published

2025-08-20

How to Cite

Tosta Ferreira, I. (2025). A Tecnologia de Gênero na análise de documentários: uma análise comparada de obras de Eliza Capai. Cadernos De Gênero E Diversidade, 11(3), 799–822. Retrieved from https://revbaianaenferm.ufba.br/index.php/cadgendiv/article/view/62419

Issue

Section

Artigos